ریکاوری اطلاعات حافظه های SSD و درایو های هیبریدی

درایو حالت‌جامد یا اس‌اس‌دی (SSD) که به دیسک حالت‌جامد یا دیسک الکترونیکی نیز شناخته می‌شود (گرچه دارای هیچ‌گونه «دیسک» یا «موتور چرخان» نیست) یک ابزار حافظه است که از تراشه برای ذخیره‌سازی دائم داده‌ها استفاده می‌کند.

(Solid State Drives) یا به عبارتی همان SSD در کمترین زمان توانست جایگزین مناسبی برای هاردهای Hard Disk Drive) HDD)شود. در واقع SSD حافظهٔ مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با هارد دیسک‌های قبلی برق کمتری مصرف می‌کند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. هارد دیسکهای معمولی HDD صفحاتی به نام پلاتر و هد دارند که این هد اطلاعات را از روی صفحات می‌خواند. بر خلاف آن، هیچ‌کدام از اجزاء داخلی SSD در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که فوق‌ العاده محکم و بادوام است. در نتیجه در اثر سقوط از ارتفاع کاملاً مقاوم بوده و نسبت به HDD معمولی دوام بیشتری دارد.

 

بازیابی درایو SSD  یا حالت جامد

اگر چه معمولا برای  بازیابی SSD آزمایشگاهی با اتاق تمیز لازم نیست، اما در موارد جدی، تراشه های حافظه باید هریک جداگانه با جدا کردن لحیم کاریها با سخت افزارهای مخصوص طراحی شده برای اینکار خوانده شوند. سپس داده های خام تراشه های حافظه را می توان بر اساس الگوریتم های خاصی ادغام کرد و در نهایت به دیتای کاربر رسید.

رمزنگاری سخت افزاری در SSD ها

بزرگترین مشکل بازیابی اطلاعات در درایوهای حالت جامد این است که در مدل های خاص، تولید کنندگان تراشه اطلاعات را به طور پیش فرض رمزگذاری می کنند. شما به عنوان یک مشتری یا کاربر حین استفاده متوجه این امر نمی شوید. این رمزگذاری یا رمزگشایی باعث می شود که بازیابی SSD ها پیچیده تر شود، زیرا داده های خام هنوز قابل استفاده و خواندن نیستند، بلکه باید ابتدا داده ها رمز گشایی شوند.

سوالات متداول درباره SSD ها :

ما اغلب سوالاتی در مورد بازیابی اطلاعات درایوهای SSD و رسانه های ذخیره سازی فلش مثل  فلش USB، و کامپکت فلش و Smart Media و غیره میشنویم .تعدادی ازاین سوالات متداول را همراه با پاسخ ها در اینجا برای شما قرار داده ایم .

  • آیا حافظه های SSD که دچار از کار افتادگی و سوختگی شده اند همچون دیسک های HDD قابل ریکاوری هستند؟

در دیسک های SSD بر خلاف دیسک های HDD هیچ گونه قطعه مکانیکی برای ذخیره سایزی اطلاعات وجود ندارد و تمام قطعات آن الکترونیکی می باشد، اگر بردهای الکترونیکی یک دیسک SSD معیوب شود دسترسی به اطلاعات آن برای کاربر غیر ممکن است و تنها راه آن تعمیر برد یا استفاده از تجهیزات همچون PC3000 Flash می باشد، ما در مرکز بازیابی اطلاعات آی بیت توسط چنین ابزارهایی اطلاعات شما مورد بازیابی اطلاعات قرار می دهیم.

  • آیا بازیابی اطلاعات رسانه ی فلش و رسانه های ذخیره سازی درایو حالت جامد گران است؟

در مقایسه با بازیابی اطلاعات از هارد دیسک ها ، بازیابی اطلاعات از درایوهای  SSD  با قیمتهای مشابهی انجام  میشود. این امر به این دلیل است که برای آماده سازی و خواندن حافظه ی تراشه ها، کارهای زیادی نیاز است.

یکی از گران ترین مراحل در بازیابی اطلاعات رسانه ی فلش، ترکیب بلوک های حافظه با هم است که با آن می توان سیستم فایل را سالم  بازسازی کرد.در نتیجه بازیابی اطلاعات فلش درایوها یا  USB ، کارت های کامپکت فلش و غیره معمولا به دلیل کم بودن تعداد تراشه های حافظه، ارزان تر است.

برخی از ابزارهای مورد استفاده در ریکاوری حافظه ها:

مرکز بازیابی اطلاعات آی بیت یکی از مجهزترین مرکز ریکاوری اطلاعات انواع حافظه های SD , CF , Flash , micro sd  و . . . می باشد. برخی از تجهیزات مورد استفاده همچون PC3000 Flash  , MRT ultra تولید شده در کشورهای روسیه و چین می باشد. پی سی سه هزار فلش   PC-3000 Flash سیستم سخت افزاری است که برای بازیابی اطلاعات از دستگاه‌های مبتنی‌بر NAND فلش طراحی گشته، و در مواردی که هیچ گونه دسترسی عادی از طریق اینترفیس های تعبیه شده ( رابط USB  و انواع مموری ها … ) بر روی قطعه وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای امثال قطعات زیر:

  • UFD (هارد دیسک USB)
  • SD (کارت دیجیتالی ایمن)
  • CF (فلش فشرده)
  • micro SD (کارت دیجیتالی ایمن میکرو)
  • MS (کارت حافظه)
  • xD
  • هارد دیسک یکپارچه
  • MMC (دارای کارت چند رسانه‌ای)
  • eMMC (دارای کارت چند رسانه‌ای داخلی)
  • VoiceRecorder (دیکتافون)
  • iPhone (بدون رمزنگاری سخت افزار)

مرکز بازیابی اطلاعات آی بیت تنها مرکز ارائه دهنده خدمات ریکاوری حافظه های فلش توسط پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا در شمال کشور می باشد.