توصیه ها و اشتباهات رایج در بازیابی اطلاعات هارد دیسک

اشتباه اول : فرمت کردن درایوی که پیغام فرمت میدهد قبل از بازیابی کردن ( درایوی که  اطلاعات آن مهم است و میحواهید بازیابی شود )

اگر درایوی از هاردیسکی پیغام فرمت میدهد خیلی ها حتی بعضی از همکاران فکر میکنند باید آنرا فرمت کرد سپس بازیابی کرد در حالیکه اشتباه بزرگی است.

معمولا درایوی که پیفام فرمت میدهد دارای دو نوع مشکل ممکن است باشد :

 اول – ممکن است مشکل لاجیکالی باشد و در فایل سیستم یا همان ساختار ذخیره سازی پارتیشن بهم ریختگی پیش آمده باشد و در نتیجه خواندن کامل ساختار ذخیره سازی ممکن نیست .

فرمت کردن ممکن است باعث از بین رفتن اطلاعات ، ساختار درختی فایلها و فهرستها نیز بشود و مشکل جدیدی به مشکلات قبلی اضافه شود و نتیجه بازیابی را تغییر دهد یا شانس بازیابی کامل را کاهش دهد .

غالباً اگر درایو فرمت نشود تمام فایل ها دقیقا در پوشه ها و جای اصلی خودشان بازیابی می شوند و همه اطلاعات بازیابی شده درایو ، سالم و قابل اجرا خواهند بود .

دوم – ممکن است هارددیسک خراب شده باشد و مشکل سخت افزاری یا فیزیکی ، بد سکتور و … بوجود آمده باشد و مطلع نباشید و در نتیجه خواندن کامل ساختار ذخیره سازی ممکن نیست .

اگر هارد معیوب شده باشد حتی ممکن است انجام فرمت هم با مشکل روبرو بشود و در واقع درایو مجدد فرمت هم نشود.

 

 

اشتباه دوم : اقدام به رفع بدسکتور هارد دیسک قبل از بازیابی اطلاعات

رفع بدسکتور قبل از بازیابی اطلاعات ممکن است باعث شود قسمتی یا تمام  اطلاعات مخدوش شده و دیگر قابل بازیابی نباشد و یا هارد دیسک آسیب دیده و مشکلات شدید تری پیدا کند و یا حتی منجر به شناسایی ) Detect) نشدن هارددیسک گزدد . گاها ٌ بعضی از اشخاص یا مراکز تعمیر و بازیابی در تشخیص مشکلات دیگر مثلا خرابی یکی از هدها آنرا با بدسکتور اشتباه میگیرند که در صورت اقدام به بدسکتور گیری آسیب جدی و جبران نا پذیری به هارد دیسک و دیتا ممکن است زده شود.

در صورت نیاز به بازیابی اطلاعات نباید ابتدا اقدام به تعمیر هارد صورت گیرد چون ممکن است اطلاعات از بین برود و یا بر اثر اقدامات در راستای تعمیر هارد, هارد یا هد آن آسیب ببیند و حتی دیده شده باعث شده دیسکها ( پلاتر ها ) نیز آسیب ببیند یا دچار خراشیدگی بشوند.

 

 

اشتباه سوم  : کپی کردن اطلاعات بازیابی شده داخل همان درایو  (Overwrite)

بسیار دیده شده که اشخاص یا مراکزی اطلاعات را بازیابی کرده و آنچه بازیابی شده را در همان درایو کپی نموده اند و سپس مشتری متوجه شده که دیتای بازیابی شده خراب است و فقط اسم و سایز (حجم) صحیح است و فایلها خراب یا قابل اجرا و بازشدن نیستند یا اطلاعات ناقص است و کامل بازیابی نشده است ، و نیاز است که مجدد بررسی و بازیابی گردد ولی چون رونویسی ( overwrite) صورت گرفته اطلاعات بار دیگر قابل بازیابی نخواهد بود و در واقع تمام پل های پشت سر را خراب کرده اند و راهی و چاره ای برای بازگشت باقی نگذاشته اند . مگر آنکه حجم دیتای کپی شده از حجم دیتایی که لازم است بازیابی شود کمتر باشد که در این صورت احتمال بازیابی وجود دارد البته میزان شانس آن به عوامل دیگری نیز بستگی دارد .

“رونویسی” را میتوان بدترین و جبران ناپذیر ترین اشتباه در بازیابی اطلاعات دانست کمانکه اگر قرار باشد کاری بکنیم که اطلاعاتی قابل بازیابی نباشد یکی از در دسترس ترین راهها رونویسی کردن آن با دیتای دیگر یا صفر یا هر الگوی (pattern) دیگر است .

پس همیشه اطلاعات بازیابی شده را باید در درایو دیگری کپی کرد و از هارد دیسک یا درایو بازیابی شده موفتاً استفاده نکرد و پس از آنکه از صحت سلامت و کامل بودن اطلاعات دور از شتاب و عجله مطمئن شدیم استفاده کنیم ، که در مواقعی این اطمینان ممکن است مدتها بطول بیانجامد . مخصوصاً اگر اطلاعات بسیار زیاد (حجم و تعداد فایل زیاد ) یا اطلاعات کاربران مختلف در یک درایو مشترک بوده باشد .

پس از اطمینان صد در صد میتوان از درایو مذکور مجدد استفاده کرد و اطلاعات بازیابی شده را یا هر اطلاعات دیگری را به آن انتقال داد

 

اشتباه چهارم  : ریختن اطلاعات در درایوی که دیتا از دست رفته  (Overwrite)

به محض متوجه شدن آنکه دیتایی از درایوی به هر نحو از دست رفته باید از استفاده از آن درایو یا دیسک  اجتناب کرد و از کپی کردن یا پاک کردن دیتا داخل آن پرهیز کرد .

از هر گونه تغییر شامل فرمت کردن یا ساخت پارتیشن یا ساخت فلدر و فایل و … داخل آن بشدت پرهیز شود.

از نصب مجدد سیستم عامل مثلا ویندوز و یا … پرهیز شود حتی از بالا آمدن ویندوز در مواردی که فایلها در آن دیسک پاک شده اند جلو گیری شود .

از نصب نرم افزارهای بازیابی و اجرای آنها روی همان درایو پرهیز کنید .

بعد از پارتیشن بندی مجدد یا فرمت هم  امکان بازیابی با ساختار قبلی و پوشه های سابق وجود دارد و حتی ممکن است دیتا در سر جای خود بازیابی شود و نیاز به کپی به درایو دیگری هم نباشد بشرط آنکه اطلاعات جدید داخل هارد کپی نشده باشد .

 

 

اشتباه پنجم  : رونویسی ها و دستکاری های عمدی یا نا خواسته

از اجرای scandisk  ویندوز و Defrag  کردن درایو مورد نظر پرهیز کنید .

از اجرای نا خواسته scandisk  ویندوز حین بالا آمدن آن با فشردن کلیدی جلو گیری شود ، و اگر به موقع موفق به کنسل کردن آن نشدید سیستم را ریست کنید و سعی کنید در دفعه بعد هنگام بالا آمدن با فشردن بموقع کلیدی آنرا کنسل کرده و ویندوز را بدون scandisk بالا بیاورید .

از اجرای نرم افزارهای سنگین ،گرافیکی و ویدیویی که در درایوهای مختلف دیسک “اسکرچ فایل” میسازند مانند فتوشاپ و … که ممکن است آن درایو درایوی که شما دیتا از دست داده اید باشد فایلهای حجیم بسازند و باعث رونویسی نا خواسته بشود جلو گیری کنید .

از تغییر وضعیت درایو به GPT یا MBR  و … پرهیز شود .

اگر در تنظیمات ویندوز از فضای درایو های دیگر هم برای ساخت حافظه مجازی استفاده شده باشد و دیتا در درایو های دیگر دچار مشکل شده باشد از بالا آمدن و استفاده از ویندوز هم باید جلوگیری کنید.

 

 

اشتباه ششم : تعویض یا گم کردن برد هارد ( PCB  برد مدارات الکترونیکی )

از جابجا کردن برد های هارددیسکها با هم خودداری کنید

در هارد دیسکهای قدیمی اگر برد شان به اصطلاح میسوخت با تعویض برد با برد مشابه مشکل حل میشد و لیکن در حال حاضر در عمده هارد دیسکها قسمتی از فریم ویر آنها روی برد است و هنگام تعویض بردها باید این المانها هم جابجا شود و به بردهای سالم انتقال یابند و چنانچه برد اصلی در دسترس نباشد تعمیر و بازیابی غیر ممکن خواهد بود  و باعث می شود اطلاعاتتان را برای همیشه از دست بدهید.

هیچگاه برد های مختلف را روی هاردتان  تست نکنید ، با آزمایش کردن برد های مختلف روی هارد تان ممکن است آی سی پری آمپلی هد که داخل هارد و نزدیک به هد است آسیب ببیند و بسوزد.

همچنین باید در حین باز کردن برد امکان تخلیه الکتریسیته ساکن از دستتان به کانکتور های مرتبط به هد و پری آمپلی هد را با روشهای متعارف جلو گیری کنید  .

قبل از تعویض برد با برد های مشابه روی برد اصلی و سایرین علامت بگذارید تا اشتباه نشده و در واقع بردتان گم نشود .

بسیار پیش آمده که هاردی برای تعمیر و بازیابی آورده شده که برد روی هارد متعلق به خودش نیست و قبلا توسط افراد و مراکز دیگر بقصد رفع اشکال جابجا شده ولی در آخر برد اصلی متعلق به آن اشتباه شده و نهایتاً پیدا کردن آن مشکل شده و یا گم شده است .

البته خواندن و تشخیص شماره سریال هارد از داخل برد امکان پذیر است و ما متوجه میشویم که برد متعلق به هارد مورد نظر هست یا خیر ؟ که این ممکن است در یافتن برد اصلی کمک کند چون احتمالا برد اصلی باید روی این هارد نصب شده باشد البته اگر دسترسی به آن هارد هنوز ممکن باشد .

 

 

اشتباه ششم : باز کردن درپوش بدنه هارد ( که اشتباهاً بعضی همکاران سیلندر میگویند )

باز کردن درپوش بدنه هارد و دستکاری آن توسط شما میتواند به هارد و هد آن یا پلاتر ها و اطلاعات شما آسیب جدی برساند ، زیرا هارددیسکها در مقابل ضربه بسیار حساس هستند و همچنین باید از ورود ذرات معلق در هوا شامل گرد و غبار و دوده و …. به داخل آن جلو گیری شود .

اشتباهاً گفته میشود و یا نوشته شده که داخل هارددیسکها خلاء است که این صحت ندارد .

بلکه هارددیسک باید در کلین روم ( اتاق تمیز ) یا بهتر بگوییم اتاقی با هوای تمیز باز شود .