هارد دیسک یا دیسک سخت ابزاری جهت ذخیره سازی اطلاعات و عضوی جدا نشدنی در زندگی کنونی ما می باشد. ما همه روزه اطلاعات بسیار مهمی از زندگی خود تولید کرده و بر روی این هارد دیسک ها ذخیره می نماییم، از اطلاعات تراکنش های مالی تا تصاویر دوربین های مداربسته و عکس خاطره ساز در زندگی شخصی، تمامی این اطلاعات بخش مهم و غیر قابل چشم پوشی از هر فرد را تشکیل می دهد. به علت ماهیت الکترومکانیکی بودن هارد دیسک، مشکلات و خرابی های آن را می توان به دو دسته مکانیکی و الکترونیکی تقسیم نمود. به کلیه فرآیند باز و بست هارد دیسک  و تعویض قطعات مکانیکی آن در محیطی ایزوله و آری از هر گونه گرد و غبار و آلودگی که به آن اتاق تمیز (Clean room) گفته می شود، جراحی هارد دیسک گفته می شود، در ادامه قصد بررسی بیشتر این فرآیند بسیار حساس جهت انجام ریکاوری اطلاعات از دست رفته هارد دیسک را داریم.

جراحی هارد دیسک

جراحی هارد دیسک تنها با هدف ریکاوری اطلاعات از هارد دیسک معیوب انجام میشود، زیرا شما برای جراحی هارد دیسک نیاز به یک هارد دیسک مشابه به هارد دیسک معیوب خواهید داشت تا قطعات معیوب را با هارد دیسک سالم تعویض کنید.

چه زمانی هارد دیسک نیاز به جراحی دارد؟

هارد دیسک های که مشکل خرابی هد، گیر کردن هد بر روی پلتر یا پارکینگ، یا خرابی موتور را دارند نیازمند جراحی هارد دیسک برای ریکاوری اطلاعات می باشد. بنابراین جراحی هارد را می توان به سه دسته تقسیم بندی نمود:

  • تعویض هد
  • تعویض پلتر
  • رفع گیر هد

مرکز بازیابی اطلاعات آی بیت آی بیت اولین مرکز تخصصی جراحی هارد دیسک در گیلان می باشد اگر هم اکنون نیاز به ریکاوری اطلاعات هارد دیسک خود دارید، با ما تماس بگیرید.

اجزای مکانیکی هارد دیسک:

هارد دیسک از دو قسمت اصلی تشکیل شده است، این دو قسمت شامل برد الکترونیکی PCB و بدنه آلومینیومی که تمام اجزای داخلی را در بر میگیرد HDA (Hard Drive Assembly) نام دارد. پس از باز کردن درب هارد اجزای داخلی آن قابل مشاهده است و عملکرد این اجزا به شرح زیر است:

  • Plater: پلتر هارد دیسک وظیفه ذخیره سازی اطلاعات را به صورت توسط مغناطیسی ذخیره می نماید
  • Spindle: این موتور وظیفه به چرخش درآوردن پلتر هارد دیسک با سرعت ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ دور درقیقه را دارد.
  • Actuator arm: این بازو هد هارد دیسک بر روی سطح پلتر هدایت می کند.
  • Actuator PCB: کانکتوری است که برد الکترونیکی را به هد هارد دیسک متصل می کند.
  • Parking ramp: در هنگام توقف موتور هارد دیسک هد هارد دیسک محل قرارگیری هد هارد دیسک می باشد.
  • Head: هد هارد دیسک وظیفه تبدیل سیگنال الکترونیکی به میدان مغناطیسی و برعکس را دارد.

انواع خرابی سخت افزاری هارد دیسک

خرابی هد هارد دیسک:

هد هارد دیسک وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی پلتر هارد دیسک دارد، یکی از خرابی های عمده در هارد دیسک، معیوب شدگی هد هارد دیسک می باشد. در صورت خرابی هارد دیسک امکان خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی هارد دیسک از بین می رود. جهت بازیابی اطلاعات این گونه از هارد دیسک های معیوب شما نیاز به تعویض هد هارد دیسک خود دارید، به این نکته توجه داشته باشید که جهت تعویض خد خارد دیسک شما به ابزارهای مخصوص تعویض هد و محیطی عاری از هر گونه گرد و غبار با ابعد میکرو متری نیاز دارید تا با تخصص و مهارت کافی هد هارد دیسک معیوب را با هارد دیسک سالم جایگزین نمایید. مرکز بازیابی اطلاعات آی بیت به عنوان اولین مرکز جراحی هارد دیسک در شمال کشور استان گیلان شهر رشت، دارای به روز ترین ابزارهای جراحی هارد دیسک و متخصصین خبره در زمینه جراحی هارد دیسک خدمات تعمیر و جراحی هارد را ارائه میدهد.

چگونه از خرابی هد هارد دیسک جلوگیری کنیم؟

یکی از عوامل عمده خرابی هد هارد دیسک، قطع برق یا جدا کردن ارتباط USB در هارد دیسک های اکسترنال می باشد. این خرابی بر اثر برخورد  هد هارد دیسک با پلتر درحال گردش با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه می باشد. قدرت برش هد هارد دیسک چندن برابر الماس می باشد و با برخورد با پلتر معمولا اثرات جبران ناپذیری را به وجود می آورند. برای جلوگیری از این گونه مشکلات حتما هارد دیسک خورد را eject  کرده و سپس برق آن را قطع کنید .

تجهیزات جراحی هارد دیسک:

برای جدا سازی هر یک از اجزای هارد دیسک مانند هد و پلتر از HDA نیاز به دقیق ترین ابزارهای مخصوص جراحی هارد دیسک می باشد. این ابزارها ساخت شرکت HDD Surgery و شرکت Apex مجموعه ابزاری بسیار دقیق برای این منظور طراحی کرده اند که با کمترین درصد خطا امکان تعویض هد و پلتر را برای متخصصین بازیابی اطلاعات فراهم می سازد.

اتاق تمیز جراحی هارد دیسک (Clean room):

کلین روم محیطی است که با استفاده از پیشرفته ترین فیلترهای هپا تمامی ذرات گرد و غبار تا چند نانومتر را از هوای محیط پاک نموده و با ایجاد چرخش هوا تمیز و خروج هوای آلوده محیطی تمیز برای جراحی هارد دیسک فراهم می سازد.

تماس با ما

جهت ارسال هارد دیسک خود به مرکز بازیابی اطلاعات آی بیت و بررسی اولیه آن توسط متخصصین این مرکز به صورت رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۱۳-۳۳۲۴۶۵۱۵