آیا متخصصین بازیابی اطلاعات توانایی ریکاوری هارد دیسک وسترن دیجیتال با تکنولوژِی SMR را دارند؟

هارد دیسک های جدید وسترن دیجیتال با تکنولوژی Shingled magnetic recording (SMR)  به شکلی طراحی شده اند که بیشترین چگالی دیتا را در هر سطح پلتر هارد دیسک ذخیره کنند. در این تکنولوژی همواره مقدار دفعات نوشتن (Write) بیشتر از خواندن اطلاعات است، همچنین پردازش فرمور هارد دیسک به بالاتری سطح خود در مقایسه با تکنولوژی های قدیمی مانند CMR رسیده است. حتی زمانی که هارد دیسک در حالت Idle است فرمور ها در حال بهینه سازی باندها جهت دسترسی سریع تر به دیتا است. این تکنولوژی برای ذخیره سازی حجم بسیار زیادی از دیتا بر روی هارد دیسک با کمترین تعداد پلتر بسیار طراحی شده است اما متاسفانه بر اثر برخی خطاهای نرم افزاری در پردازش فرمور هارد باعث ایچاد  خرابی های نرم افزاری می شود که دسترسی به دیتای ذخیره شده در هارد را برای کاربر غیر ممکن می سازد.

در چنین شرایطی معمولا هارد به شکل کاملا سالم در سیستم شناسایی می شود اما اطلاعات قبلی ذخیره شده به علت خرابی ترنسلیتور لایه دوم به صورت اتوماتیک حذف شده و فضای هارد به صورت خالی نمایش داده می شود. یکی از چالش های اساسی که در طول چند سال گذشته پس از معرفی تکنولوژی SMR برای کاربران وسترن دیجتال به وجود آمده بود باعث غیر قابل ریکاوری شدن و از دست رفتن دیتا برای می شد اینگونه که پس از فرمت شدن درایو تمامی سکتور های آن به صورت ۰۰ در آمده و هیچ گونه دیتایی از آن قابل ریکاوری نبود.

در طول سالیان گذشته با معرفی هارد دیسک های وسترن دیجیتال SMR، فرمورهای آنها به صورت لاک شده بود که برای دسترسی به فرمور و ماژول های هارد نیاز به استفاده از بردهای آنلاک مخصوص بوده. چالش اصلی ریکاوری هاردهای اکسترنال USB وجود SED بر روی فرمور هارد بود که بدون استفاده از برد اورجینال امکان بازیابی اطلاعات در گذشته توسط بردهای آنلاک SATA وجود نداشت.

یکی دیگر از چالش هایی که بر روی این هارد دیسک به دفعات بسیار متمادی قابل مشاهده بود به کلیک در آمدن هارد به صورت متوالی این مشکل بخصوص بر روی هاردهای دو ترابایت آبی به شکل بسیار زیادی به مرکز بازیابی اطلاعات ما مراجعه کرده اند. طبق آمارهای منتشر شده از لابراتوار بازیابی اطلاعات بیش از ۹۰ درصد علت این کلیک های متوالی خرابی ماژول ۱۹۰ در هارد دیسک های وسترن موجب ایجاد چنین صدای ناهنجاری از درون هارد دیسک می شود.

ماژول ترنسلیتور ۱۹۰ به علت اینکه همواره پس از روشن شدن هارد دیسک در حال خواندن و نوشتن است به شکل بسیار سریع و باورنکردنی پیش از سطح UA دچار بدسکتوری شدید شده و پس از به وجود آمدن بد سکتوری بر روی این ماژول یا اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دیسک غیر قابل دسترس می شود یا هارد دیگر در کامپیوتر شناسایی نمی شود.

مقایسه هارد تکنولوژی SMR و CMR

متخصصین بازیابی اطلاعات چگونه هارد دیسک های SMR را ریکاوری می کنند؟

تجهیزات دیتا ریکاوری مانند PC3000 و MRT امروزه توانایی ریکاوری اطلاعات پاک شده و غیر قابل ریکاوری توسط تمامی نرم افزارهای بازیابی اطلاعات را دارند. اینگونه که در ابتدا پس از آنلاک کردن فرمور هارد دیسک از تمام ماژول های هارد بکاپ گرفته می شود و سپس با استفاده از تجهیزات پیشرفته ای همچون PC3000 و MRT ماژول بازسازی ماژول ترنسلیتور خراب و اکتشاف زون های پاک شده قبلی و رایت مجدد آن بر روی فرمور هارد امکان دسترسی به اطلاعات پاک شده و اطلاعات موجود را به ارمغان خواهد آورد.

امروزه ریکاوری اطلاعات پاک شده یا فرمت شده از هارد دیسک های وسترن دیجتال مانند سری My passport و My book و …. بدون امکان باز نمودن هارد و ایجاد تغییراتی در فرمور غیر ممکن است. بنابراین چنانچه هارد دیسک وسترن دیجتال خود را به اشتباه فرمت کرده اید یا اطلاعاتی را حذف کرده اید، به نکات زیر توجه فرمایید:

  • تحت هیچ شرایطی اطلاعات جدید بر روی آن ذخیره نکنید.
  • هر چه سریعتر به یک مرکز بازیابی اطلاعات معتبر مراجعه نمایید.
  • در صورت مشاهده پیام فرمت و یا هرگونه خطای دیگری که امکان دسترسی به اطلاعات را برای شما صلب می کند، هارد را فرمت نکنید.
  • اگر هارد دیسک شما گارانتی دارد باید به این نکتته توجه کنید که بدون باز کردن درب هارد دیسک های اکسترنال امکان بازیابی اطلاعات آن وجود ندارد، که این امر موجب از بین رفتن گارانتی هارد دیسک شما خواهد شد.
فرمور هارد های وسترن چگونه آنلاک می شود؟

جهت آنلاک برد هارد دیسک های وسترن دیجیتال ابتدا توسط ابزار پروگرامر فایل رام برد اورجینال را خوانده و سپس توسط نرم افزار MRT و PC3000 فایل رام آنلاک شده را بر روی برد اورجینال رایت کرده. پس از روشن کردن هارد دسترسی به SA و ماژول های برای مهندسین بازیابی اطلاعات فراهم خواهد شد.

ریکاوری هارد دیسک SMR با دستگاه SATA stabilizer
ریکاوری هارد دیسک SMR با نرم افزار MRT و T2 Editor