هارد دیسک خود را روشن کرده اید و بعد از روشن شدن موتور هارد دیسک صدای برخورد هد با انتهای دیسک و برگشت دوباره آن به نقطه اول از داخل هارد دیسک به گوش می رسد. این صدا گویی مانند کلیک کردن موس با صدایی بسیار بلندتر است. بسیاری از کاربران کامپیوتری با پدیده کلیک کردن در هارد دیسک های اکسترنال و اینترنال مواجه شده اند. در این مواقع ممکن است هارد دیسک شما در بایوس کامپیوتر شناسایی شود ولی دسترسی به اطلاعات آن غیر ممکن باشد. کلیک کردن هارد دیسک ممکن است بعد از بروز حاذثه ضربه خوردن یا سقوط ار ارتفاع رخ دهد. اگر چنین حادثه ای برای هارد دیسک ما به وقوع پیوسته باشد، چگونه میتوانیم به اطلاعات هارد دیسک دست پیدا کنیم؟

چگونه مشکل هارد دیسک که صدای کلیک کردن و تق تق هد می دهد را برطرف کنیم؟

علت صدای کلیک کردن هارد دیسک چیست؟

در ابتدا باید ساختار یک هارد دیسک را تصور کنید، هارد دیسک از یک پلتر، موتور پلتر ، هد و اجزای دیگر تشکیل شده است. در داخل هارد دیسک محلی وجود دارد که در هنگام خاموش شدن هارد دیسک هد بر روی آن محل قرار میگیرد، به این محل پارکینگ هد یا Ramp گفته می شود. بعد از روشن کردن هارد دیسک ابتدا موتور پلتر شروع به گردش میکند و بعد از رسیدن سرعت موتور به دور نامی هد از داخل پارکینگ به سطح پلتر هدایت میشود. در مرحله بعد هد به دنبال بخش Service Area میگردد درصورت در صورت عدم خواندن این بخش و معیوب بودن هد هارد دیسک امکان خواندن این بخش و لود شدن سیستم عمل خود هارد دیسک وجود ندارد بنابراین شما مشاهده میکنید که هد هارد دیسک از ابتدای سطح پلتر تا انتهای آن را به صورت حرکت رفت و برگشت طی میکند و صدای کلیک کردن در اثر برخورد هد با انتهای دیسک به وجود می اید. علت دیگری که باعث به وجود آمدن این صدا میشود شکستگی هد هارددیسک و و جود هد معیوب در داخل هارد دیسک شما می باشد.

اولین اقدام پس از شنیدن این صدا:

  • در صورت بروز این مشکل سریعا برق هارد دیسک را قطع کرده و از تلاش های پی در پی و خاموش و روشن کردن مکرر هارددیسک جلوگیری کنید زیرا اگر هد هارددیسک شما شکسته باشد و بر اثر برخوردهای متمادی با سطح پلتر باعث خط و خش های عمیق بر روی سطح پلتر شود امکان بازیابی اطلاعات را غیر ممکن می سازد.

نکته بعدی: هرگز درب هارددیسک را در محیط عادی باز نکنید، زیرا گردو غبار ، و اثر انگشت شما برروی سطح پلتر باعث خرابی هارددیسک میشود. همچنین در بسیاری از موارد مشاهده کرده ایم که هارد دیسک هایی که توسط افراد غیر متخصص باز شده اند، به علت عدم توانایی کافی و عدم استفاده از ابزار مخصوص در هنگام باز شدن درب دیسک، سطح پلتر آنها دچار خط و خش شده است. بنابراین در این زمینه بسیار محتاط باشید

چگونه اطلاعات هارددیسک های دچار مشکل کلیک کردن هستند را استخراج کنیم؟

برای بازیابی اطلاعات این گونه از هارددیسک ها شما نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بسیاری مانند PC3000 , MRT و کلین روم و ابزارهای جراحی هارد دیسک دارید و تخصص کافی برای استفاده از این گونه ابزارها را دارید.

شما میتوانید با ارسال هارد دیسک خود به مرکز ریکاوری هارددیسک آی بیت و تماس با متخصصین اطلاعات هارد دیسک خود را به سادگی بازیابی کنید.

شما میتوانید با ارسال هارد دیسک خود به مرکز ریکاوری هارددیسک آی بیت و تماس با متخصصین اطلاعات هارد دیسک خود را به سادگی بازیابی کنید.