هارد دیسک های وسترن به صورت پیشفرض توسط کارخانه با پورت USB3 تولید می شوند و با بازکردن درب قاب این هارد دیسک­ ها شما هیچ گونه برد مبدل SATA به USB مشاهده نمی کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل برای هارد دیسک و نیازمندی به ریکاوری اطلاعات و انجام هرگونه پروسه تعمیری توسط تجهیزاتی مانند MRT و PC3000 بر روی هارددیسک شما نیاز به جایگزینی برد هارد دیسک USB با برد معادل SATA آن دارید.

جهت ریکاوری و انجام هرگونه اقدام در مرحله اول شما نیاز به تغییر اتصال USB به SATA را دارید تا توسط تجهیزاتی مانند MRT و PC3000 اقدام به بازیابی بررسی، بازیابی اطلاعات و تعمیر هارددیسک نمایید در ادامه قصد داریم دو روش برای تبدیل هارددیسک های USB وسترن به SATA آموزش دهیم.

ساختار برد هارد دیسک:

برد هارددیسک از IC های متعددی تشکیل شده است مانند: درایور موتور هارددیسک که وظیفه کنترل چرخش موتور پلتر هارددیسک را داد.

  1. MCU پردازنده مرکزی برد هارد دیسک را تشکیل میدهد
  2. RAM که نقش حافظه موقت و بافر اطلاعات و ارتباط مستقیم با MCU دارد.
  3. EEPROM این حافظه معمولا به صورت ۸ یک آی سی ۸ پایه بر روی بردهارددیسک قرار گرفته است.
  4. درایور موتور که وظیفه کنترل چرخش موتور هارد دیسک را بر عهده دارد.
  5. بخش تغذیه که نقش تامین برق مورد نیاز هر یک از IC ها و مدارات مختلف بر روی برد را برعهده دارد.

انتقال اطلاعات EEPROM از برد USB به برد SATA

EEPROM این حافظه معمولا به صورت ۸ یک آی سی ۸ پایه بر روی بردهارددیسک قرار گرفته است. این آی سی نقش بسیار مهمی در هارد دیسک اجرا میکند و اطلاعات نوشته شده بر روی این حافظه برای هر هارددیسک منحصر به فرد است، بنابراین جهت تبدیل و یا جایگزین کردن برد هارددیسک با برد مشابه دیگر باید اطلاعات این حافظه به برد جدید منتقل شود، برای این کار چند راه وجود دارد:

  1. خواندن اطلاعات توسط ابزارهایی مانند MRT یا PC3000 و نوشتن بر روی حافظه برد جدید.
  2. جدا سازی آی سی از برد قدیمی و لحیم کردن بر روی برد جدید.

توجه کنید که حتما از هویه Anti ESD برای این کار استفاده کنید.

برای تبدیل برد USB به SATA در هارد وسترن دو روش قابل اجرا وجود دارد:

  • جایگزین کردن برد USB با برد معادل SATA
  • توسط سیم کشی یک سوکت SATA به برد USB آن را تبدیل به SATA میکنیم.

در ابتدا روش اول را مورد بررسی قرار می­دهیم:

در شکل زیر جدول شماره بردهای معادل SATA و USB هارد دیسک های وسترن را مشاهده میکنید:

روش اول تبدیل برد USB وسترن به SATA توسط سیم کشی به سوکت SATA خارجی:

برای انجام این پروسه شما نیاز به یک سوکت ساتا، یک مقدار سیم نازک با روکش پلاستکی ، سیم لحیم، خمیر فلاکس مرغوب ، پنس نوک تیز، و هیتر هویه مناسب نیاز دارید.

در شکل زیر محل قرار گیری چهار خازن C13 , C18 , C31 , C37  بر روی برد مشخص شده است را باید توسط هیتر با پنس جدا کنید. برای این منظور ابتدا اطراف این چهار خازن را با مقدار مناسب خمیر فلاکس آغشته میکنیم. سپس با گرمای کنترل شده قلع آن ها را ذوب کرده و این چهار خازن را از مدار خارج میکنیم.

به پشت برد مدار چاپی نگاه کنید، چهار پایه E71 , E72 , E73 , E75 را باید به ترتیب بر اساس نقشه زیر به سوکت SATA سیم کشی کنید.

نکته: مسیر طول این سیم ها باید بسیار کوتاه باشد و نباید بیشتر از ۳ سانتی متر باشد، هرچه طول این مسیر کوتاه تر باشد احتمال وقوع خطا در هنگام ارسال و دریافت توسط پورت SATA کمتر می شود.