هارد دیسک اکسترنال وسترن دیجیتال سری My book در خانواده هارد دیسک های اکسترنال رومیزی قرار دارد که در داخل آن ها از هارد دیسک های ۳٫۵ اینچی استفاده شده است. My book را می توان یکی از پر طرف دار ترین محصولات ذخیره سازی اطلاعات برای کاربران خانگی و اداری نام برد. این هارد دیسک در ظرفیت ۱ تا ۱۴ ترا بایت (در سال ۲۰۲۰) به بازار عرضه شده است. هارد دیسک My book از اینترفیس های مختلف مانند پورت USB3 و شبکه به شما امکان ذخیره و بازیابی اطلاعات را می دهد. در این آموزش قصد داریم تا به شما اطلاعات جامعی از انواع مشکلات و نحوه رفع خرابی و پیشگیری از نابودی اطلاعات در هنگام وقوع چنین مشکلاتی برای هارد دیسک وسترن دیجتال آموزش دهیم. این موارد از عمده ترین موارد مراجعه هارد دیسک های وسترن My book به مراکز تخصصی بازیابی اطلاعات می باشد. بنابراین قبل از هرگونه اقدامی تمامی موارد زیر را مطالعه نمایید.

مراحل عیب یابی هارد دیسک اکسترنال My book:

  • هارد دیسک روشن نمی شود:

ابتدا  ولتاژ آداپتور هارد دیسک را توسط یک مولتی متر اندازه گیری نمایید. ولتاژی نزدیک به ۱۲ ولت در خروجی آداپتور باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت حتما آداپتور معیوب را با یک آداپتور سالم جایگزین نمایید.

  • هارد دیسک توسط کامپیوتر شناسایی نمی شود.

ابتدا از صحت سلامت کابل USB یا کابل شبکه اطمینان حاصل فرمایید. در غیر این صورت می تواند مشکل از کانکتور USB و یا مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری دیگر باشد که باید توسط متخصصن این زمینه بررسی گردد. بنابراین به یک مرکز معتبر بازیابی اطلاعات هارد دیسک مراجعه نمایید.

  • هارد دیسک ارور فرمت می دهد.

این مشکل می تواند به علت خرابی های نرم افزاری پارتیشن هارد دیسک شما  و یا وجود بدسکتوری بر روی هارد دیسک شما باشد. در صورتی که اطلاعات موجود بر روی هارد دیسک برای شما حائز اهمیت می باشد، هرگز اقدام به فرمت هارد دیسک ننمایید و جهت رفع این مشکل به یک مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات مراجعه نمایید.

  • پسورد هارد دیسک را به درستی وارد کرده ولی هارد دیسک اجازه دسترسی به اطلاعات نمی دهد.

این مشکل می تواند به علت خرابی فرمور هارد دیسک و یا وجود بدسکتوری بر روی هارد دیسک باشد و یا ریشه ای نرم افزاری دیگری داشته باشد. در صورتی اطلاعات موجود بر روی هارد دیسک برای شما حائز اهمیت می باشد، هرگز اقدام به فرمت هارد دیسک ننمایید و جهت رفع این مشکل به یک مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات مراجعه نمایید.

  • هارد دیسک صدای تق تق می دهد.

این صدا نشان دهنده هد معیوب بر روی هار دیسک می باشد. در صورت وجود هد معیوب با روشن نگه داشتن هارد دیسک باعث ایجاد خط بر روی پلتر هارد دیسک می شوید و این اقدام باعث نابودی همیشگی هارد دیسک شما می شود. در صورت شنیدن صدای تق تق هارد دیسک آن را خاموش نموده و به مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات مراجعه نمایید زیرا هر گونه اقدام نادرستی باعث از بین رفتن همیشگی اطلاعات شما می گردد.

  • هارد دیسک اطلاعات را با سرعت بسیار پایینی کپی می نماید.

این مشکل نشان دهنده وجود بدسکتوری و یا ضعیف شدن هد هارد دیسک است . در صورت مواجه با چنین علائمی حتما از اطلاعات هارد دیسک خود بکاپ بگیرید.

  • هارد در هنگام انتقال اطلاعات Eject می شود.

این مشکل می تواند ناشی از سخت افزار معیوب مانند کابل USB و اتصالات آن باشد و در برخی موارد وجود بدسکتوری و هد معیوب هارد دیسک باعث بروز چنین مشکلاتی می شود.

اتصال هارد وسترن دیجیتال My book توسط پپورت SATA به کامپیوتر:

هارد دیسک اکسترنال وسترن دیجیتال My book خود را باز کرده اید و توسط پورت SATA به کامپیوتر متصل کرده اید. در داخل Disk and partition management مشاهده می کنید هارد دیسک به صورت unallocated است و  هیچ گونه اطلاعاتی از پارتیشن و اطلاعات موچود در داخل آن به شما نمایش نمی دهد.

برای توضیح این مشکل باید به مشا بگوییم که هارد دیسک my book شما دارای تکنولوژی به SED یا Self Encrypting Drives می باشد. این قابلیت توسط برد مبدل USB به SATA هارد دیسک این امکان را فراهم می سازد که اطلاعات به در زمان ذخیره شدن بر روی هارد دیسک به صورت اتوماتیک رمزنگاری شوند و در هنگام خواندن نیز رمز گشایی شود. بنابراین با جدا سازی هارد دیسک از برد مبدل آن شما اطلاعات موچود بر روی هارد دیسک را به وصورت رمز نگاری شده در دسترس دارید و توسط نرم افزارهای معمولی نمی توانید به اطلاعات آن دست یابید در این هنگام عمده کاربران اقدام به ایجاد پارتیشن بر روی هارد دیسک و یا ریکاوری توسط نرم افزارهای کرک شده موجود بر روی اینترنت می نماییند. باید به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعات رمزنگاری شده هرگز توسط نرم افزارهای کرک شده معمولی قابل بازیابی نمی باشند. بنابراین جهت بازیابی اطلاعات این گونه هارد دیسک ها شما نیاز به تخصصی کافی و ابزارهای قدرتمندی مانند PC3000 و MRT خواهید داشت.

فراموشی پسورد هارد دیسک وسترن دیجیتال My book:

بر روی هارد دیسک وسترن دیجتال My book توسط نرم افزار وسترن دیجیتال پسورد گذاشته اید ولی پسورد خود را فراموش نموده اید. آیا می توان به اطلاعات هارد دیسک دست یافت؟

جهت بازیابی اطلاعات هارد دیسک شما نیاز به تخصص کافی درباره نجوه رمزنگاری این گونه هارد دیسک ها و ابزارهای قدرتمندی مانند PC3000 و MRT خواهید داشت تا بتوانید با دسترسی به فرمور هارد دیسک امکان رمزگشایی اطلاعات را فراهم سازید. در این گونه موارد هرگز اقدام به فرمت هار دیسک ننمایید. در این موارد بسیاری از کاربران به اشتباه هارد دیسک خود را فرمت کرده و تصور میکنند با فرمت کردن هارد دیسک و استفاده از نرم افزارهای ریکاوری می توانند اطلاعات پاک شده را ریکاوری نماییند، باید بگوییم که این اقدام نه تنها کمکی به بازیابی اطلاعات شما نمی نماید بلکه در موارد به صورت کامل اطلاعات شما را برای همیشه غیر قابل ریکاوری می سازد.

ریکاوری اطلاعات هارد دیسک اکسترنال وسترن دیجیتال پس از فرمت پارتیشن هارد دیسک:

بر روی هارد دیسک وسترن دیجیتال My book توسط نرم افزار وسترن دیجیتال پسورد گذاشته اید و سپس به علت فراموشی رمز خود اقدام به فرمت هارد دیسک نموده اید. آیا می توان اطلاعات این هارد دیسک را ریکاوری نمود؟

این امکان بستگی به ورژن فرمور هارد دیسک شما و نوع رمزنگاری آن دارد. در برخی از موارد این امکان وجود دارد. بنابراین قبل از هرگونه اقدامی با متخصصین مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات آی بیت تماس حاصل فرمایید.

تماس با ما

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات آی بیت تماس حاصل فرمایید: ۰۱۳۳۳۲۴۶۵۱۵